Strona ta wykorzystuje cookies 🍪 W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".
tel. 63 27 20 810 lub 63 26 27 503  um@kolo.pl  |  1 Listopada 2024 r. Imieniny: Wszystkich Świętych

Przedsiębiorcze przedszkolaki odwiedziły bank

Dodane: 19 Maj 2014  11:01:00   Opublikował:
Przedsiębiorcze przedszkolaki odwiedziły bank

Nasza obecność w Unii Europejskiej ma już swoją dziesięcioletnią historię. Dla dorosłych to fakt znany. Wiedzą co to unia, euro, znają naszych europejskich sąsiadów i inne kraje świata. Co innego przedszkolaki. One dopiero zaczynają przyswajać sobie podstawowe pojęcia poszerzając swoją wiedzę o Europie i świecie.

Podstawa programowa, wybrany przez nauczycieli program wychowania i plany pracy przedszkola uwzględniają więc i ten zakres edukacji. Wachlarz form, metod i stosowanych przy tym w pracy z dziećmi środków dydaktycznych jest szeroki.

W grupie przedszkolaków z PM nr 5 w Kole na zajęciach prowadzonych przez R. Zamelską dzieci poznawały m.in. symbole unijne, flagę i hymn. W oparciu o zdjęcia zapoznawały się z obiektami architektury charakterystycznymi dla wybranych krajów unii. Wykonywały związane z tematem prace plastyczne. Potrafią też przywitać się w języku angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim, włoskim. Wiedzą też jak wygląda polska i unijna waluta. W podobnych zajęciach uczestniczyły przedszkolaki z innych grup .

Czasem jednak warto podjąć jeszcze dodatkowe działania edukacyjne, a w szczególności takie, które rodzą się przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Można z powodzeniem połączyć poznawanie Europy i swojej małej ojczyzny czyli miasta.

W tym zakresie mieści się także praca zawodowa rodziców, a także instytucje użyteczności publicznej. Dlatego też przedszkolaki pod opieką nauczycielki R. Zamelskiej wybrały się do miejscowego oddziału Banku Credit Agricole. Kontakt pomogła nawiązać pani K. Brzoska, mama Kacpra, związana z placówką zawodowo.

Serdecznie przyjęte przez dyrektora panią Urszulę Kukułę przedszkolaki mogły zdobyć nową porcję wiedzy. Scenariusz wycieczki dydaktycznej do banku opierał się na programie stworzonym w ramach autorskiej kampanii społecznej „Bank z klasą. Cała wiedza o przedsiębiorczości”. Program powstał przy udziale ekspertów wychowania przedszkolnego Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Zaproponowany scenariusz zajęć pomógł przedszkolakom zapoznać się z podstawowymi pojęciami: bank, oszczędzanie, multisejf, bankomat, monitoring, kalkulator, liczarka, klient. Przedszkolaki mogły zobaczyć jak działają wybrane urządzenia i obserwować bankiera bezpośrednio przy pracy. Dowiedziały się też, że oszczędzając i mądrze gospodarując pieniędzmi można realizować swoje marzenia.

Po lekcji poglądowej przedszkolaki ze wspomnianej grupy i nie tylko tej, zostały zaproszone do udziału w konkursie plastycznym „Narysuj domek jak marzenie”. W ramach tematu wykonały prace techniką rysunku lub farbami. Na formacie A4 pojawiły się więc domy przeróżnej urody.

Te z ogródkiem, te z basenem a nawet te w formie baśniowego zamku. Jeśli spodobają się organizatorowi, to może wśród uczestników konkursu z PM 5 w Kole znajdą się także laureaci głównych nagród. Na rozstrzygnięcie konkursu będzie trzeba jednak poczekać. Dla dzieci nagrodą jest już sam akt kreacji swojej pracy, bo rysowanie i malowanie traktują jak dobrą zabawę. Udział w konkursie i zdobywanie nagród w pracy przedszkola schodzi na dalszy plan.

Wspomnieć jeszcze trzeba, że zgodnie z założeniami programu przedszkolaki nie były narażone na działania marketingowe. Program ten eliminuje bowiem rozprowadzanie wśród dzieci ulotek reklamujących usługi bankowe. Ani razu nie usłyszały też nazwy banku.

Podstawa programowa dla przedszkoli określając treści edukacyjne wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego mówi o tym, co dziecko objęte wychowaniem przedszkolnym znać i wiedzieć powinno. Pracę zawodową rodziców oraz instytucje użyteczności publicznej dzieci poznają głównie przez ilustracje, zdjęcia będące jedynie zastępnikami. Najlepiej jest jednak, jeśli to oczywiście możliwe, stworzyć okazję do bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami różnych zawodów i instytucji poza przedszkolem w ich środowisku pracy. Specyfika rozwojowa przedszkolaka i jego myślenie opiera się przecież na konkretach, a takim była właśnie zorganizowana z grupą dzieci wspomniana wycieczka.

Dyrektorowi oraz pracownikom banku za dostarczenie nowych wrażeń poznawczych, emocjonalnych i społecznych dziękujemy w imieniu przedszkolaków, organizatorki wycieczki oraz dyrekcji PM 5 w Kole.

oprac. i foto RZ PM5

Blog Burmistrza
Miasta Koła

Kalendarium wydarzeń

Strona stworzona przez F&A MEDIA