Strona ta wykorzystuje cookies 🍪 W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".
tel. 63 27 20 810 lub 63 26 27 503  um@kolo.pl  |  26 Kwietnia 2024 r. Imieniny: Marzeny i Marii

Muzyczna jesień i przedszkolaki otwarte na muzykę

Dodane: 20 Listopad 2015  09:32:00   Opublikował:
Muzyczna jesień i przedszkolaki otwarte na muzykę

Zgodnie z kierunkami polityki oświatowej MEN rok 2015/2016 ogłoszono Rokiem Otwartej Szkoły. Rzecz dotyczy także przedszkoli i innych placówek edukacyjno-wychowawczych. Otwarta szkoła czy przedszkole  rozumiane są w tym przypadku  jako  otwarte na kulturę, sztukę, sport, środowisko lokalne.

Adekwatnie do ww wytycznych  Przedszkole Miejskie nr 5 w Kole zaproponowało  rodzicom dzieci 3 letnich z grupy I udział w zajęciach warsztatowych. Ich tematem była muzyka. Ta dziedzina sztuki w wychowaniu najmłodszych podobnie jak plastyka,  zabawy parateatralne czy ruchowe ma niezwykle szerokie zastosowanie. Zaproponowane dzieciom i rodzicom zabawy bazowały głównie na krótkich utworach muzyki klasycznej czyli tzw. poważnej. Jeśli bowiem  mamy z założenia wychować przyszłego melomana, odbiorcę czy twórcę muzyki, to wypada odwołać się do szlachetnych wzorców.  Muzyka klasyczna to przecież nie tylko dźwięki. Zawiera się w niej  historia, pamięć geniuszu kompozytora, szacunek dla rzeczy wzniosłych, wreszcie harmonia i piękno.

Warsztaty wg własnego scenariusza przeprowadziła R. Zamelska z pomocą organizacyjną pani A. Maniak. Ich hasłem przewodnim była „Muzyczna Jesień”.  Zabawy pozwoliły dzieciom na utrwalenie elementarnej wiedzy  na temat przejawów aktualnej  pory  roku oraz wprowadzały najmłodszych w świat muzyki. Przedszkolaki współpracowały  z rodzicami improwizując do niej  ruch , tworzyły muzykę na instrumentach perkusyjnych. Przetwarzając rytm na obraz graficzny łączyły dźwięk i ruch. Koncentrowały się na  rytmie, reagowały  na akcenty  i pauzy, próbowały wyczuć  frazy w  muzyce i  zmiany w dynamice dźwięków. Wspólna aktywność pozwalała na budowanie   zaufania do partnera i grupy, tworzyła  okazję do  integracji i warunki do przełamywania własnych ograniczeń. Wszystkie trzylatki dały dowód, że  są otwarte nie tylko na muzykę, lecz na wszystko, co je otacza. Każdy z maluszków  zrobił w ten sposób wielki krok rozwojowy.  Było to zapewne pierwsze takiej wagi   doświadczenie przeżywane w grupie przedszkolnej , rodzinnej i  rówieśniczej jednocześnie. 

Na zajęciach wykorzystano m.in. w całości lub we fragmentach  utwory J. Straussa, F. Chopina, M. Musorgskiego, A. Chaczaturiana, Leo Delibes`a, J. S. Bacha, ale także muzykę elektroniczną i piosenki dziecięce. Utwory były tak różne jak i zastosowane  metody. Znalazły się wśród nich   aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss, elementy metody ruchu rozwijającego W. Sherborne,  metoda C. Orffa łącząca słowo, ruch i muzykę. Nie zabrakło metod nauczania kreatywnego wg Stowarzyszenia KLANZA i elementów pedagogiki zabawy wg M .Bogdanowicz. Wszystkie one pozwalały dostosować zabawy do możliwości rozwojowych dzieci trzyletnich i zaspokoić ich potrzebę emocjonalnego bliskiego kontaktu z  rodzicami.

Kończąc udział w zabawie trzylatki   podjęły  próbę oceny własnego samopoczucia w czasie zajęć. Później ,gdy dzieci skupiały się na  uciechach podniebienia, rodzice dokonali własnej ewaluacji różnych aspektów zajęć. Ocenie poddano  atmosferę, organizację , dobór metod, stopień realizacji celów,   aktywność dzieci i ich radzenie sobie w nowej sytuacji z własnymi emocjami. Zweryfikowana została też aktywność  własna rodzica. Zebrane w anonimowych arkuszach informacje  służą zawsze podnoszeniu jakości pracy  przedszkola.

Pozostaje jeszcze pochwalić się , że  po raz pierwszy z grupą trzylatków udało się zorganizować  tego typu zajęcia w tak szybkim czasie. Większość  z dzieci z sukcesem dopiero co przeszła okres adaptacyjny. Niezależnie od indywidualnego tempa rozwoju , wszystkie poradziły sobie doskonale w nowej sytuacji. Niewątpliwie  nadal będą śpiewać, słuchać  i bawić się  chętnie, bo PM 5 jest pełne muzyki. Muzyki , która relaksuje, uczy , pobudza do działania, wycisza negatywne emocje, integruje,  wyzwala kreatywność i daje poczucie przyjemności. O  tej dziedzinie sztuki  można z pewnością  powiedzieć, że to niezwykle skuteczny i akceptowany przez dzieci środek wychowawczy.

Wszystkim rodzicom, którzy  przyjęli zaproszenie  i ze swoimi pociechami  aktywnie  uczestniczyli w warsztatach   pięknie dziękujemy i zapraszamy do dalszej współpracy. 

oprac. i foto  R.Z. PM5

Blog Burmistrza
Miasta Koła

Kalendarium wydarzeń

Strona stworzona przez F&A MEDIA